Wednesday 11 May 2011

Taman Negara Pahang


Taman Negara atau lebih dikenali sewaktu masa dahulu dengan nama Taman Negara King George V.Tahun 1938 adalah tarikh di mana taman negara telah diwartarkan sebagai 'Taman Negara'.. Taman Negara terletak di kawasan seluas 4,343 kilometer persegi yang meliputi 3 buah negeri iaitu Pahang (2,477km persegi), Kelantan (1,043km persegi) dan Terengganu (853km persegi). Puncak tertinggi ialah Gunung Tahan pada ketinggian 2,187 meter dari aras laut. Hutan Hujan Tropika di sini masih lagi berstatus hutan primer adalah dianggarkan telah
berusia 130 juta tahun dan menjadikan ia adalah Hutan Hujan Tropika yang tertua di dunia. Taman Negara ini sangat unik dari segi ekosistem dan bio-diversitinya didiami oleh perbagai spises fauna dan flora yang telah hidup secara semulajadi jutaan tahun duhulu tanpa diganggu.
Peta Taman Negara

Taman Negara juga adalah salah satu destinasi pelancongan yang terkenal di serata dunia,Pelbagai aktiviti yang di tawarkan kepada pelancong di Taman Negara Pahang ini,Seperti jungle trekking,Canopy Walk,Teresek Hill,Rappid Shooting,Lata Berkoh,Kelah Santuary,Camping,Trip Memancing,Visit Orang Asli,Tempat Melihat Binatang (Hide),Night Safari,River Safari,Bamboo Rafting,Team Building dan mandi-manda.Jika anda inginkan aktiviti lasak,Taman Negara Pahang ada menyediakan aktiviti ini seperti mendaki Gunung Tahan,bermalam di dalam Gua (inner Jungle),Tenor Trail dan sebagainya.



Rappid Shooting At Tembeling River
Cruise towards the terenggan river in a wooden boat and shoot the rappids.The skilled boatman will negotiate the swiftly flowing rappids created by underwater rocks.On the way back the boatman will stop you at river bank for you to swim.Be prepared to get wet!!!!..

Canopy Walk Way
Experience the world's longest hanging bridge canopy walkway walking high in the air you will see beautiful scenery & diffrent species of the tree & bird.Then trek up to Teresek Hill to enjoy panoramic views of Mt.Tahan & the tree canopy covering the hill & verdant valleys.

Visit Orang Asli
'Orang asli' mean 'ORIGINAL PEOPLE' in malay.The batek Tribe live a nomadic lifestyle in the jungles of Taman Negara.Witness their simple lifestyle,&have a go at their traditional hunting weapon.

Bamboo Rafting
-Aktiviti ini biasanya memerlukan ahli yang ramai
-Meredah 6 Jeram
-Duration 3 Hour
Peserta sedang membuat rakit

Lata Berkoh



Kelah Santuary

Rafting At Tembeling River












No comments:

Post a Comment